Mitt 2015

I början på januari köpte jag äntligen en ny kamera och fick lite av fotoglädjen tillbaka. I övrigt prädjades hela våren av jobb och jobb och jobb. Men jag försökte ta några dagar för kreativitet eller skidåkning. Hann med en hel del museumbesök, kompisdejter och fick även världens finaste present av ett barn i förskolan som hade sparat presenten i sin låda flera veckor efter jul! Började även dansa salsa igen och på ett sätt har det räddat min vår. Så mycket glädje. Under våren hängde jag mycket med Briana, hon är verkligen en skatt!

Under mars åkte mamma och jag en tripp till Göteborg för att umgås med Maria. Otroligt mysigt hade vi och så fick jag träffa alla mina efterlängtade kompisar som bor där.
Något annat som präglat hela våren har varit vad jag ska göra under hösten. Jag mailade och hade kontakt med flera olika organisationer med socialt arbete i Grekland. Men allt kändes väldigt osäkert.

Våren bestod verkligen mest av jobb och en hel del salsa. Men jag åkte en sväng till Stockholm under maj för att se Julia spela teater. Josefin kom äntligen hem efter en lång asien-resa, Ellie fyllde 1 år och vi firade det och jag hamnade ovetandes på en väldigt bra konsert i bildmuseet. Och så i sista minuten fick jag för mig att söka in till Testa Mission för ett år i Bolivia. I mitten av maj fick jag besked att jag kommit in. Att resa till Bolivia var ju inte alls det jag hade kollat upp och kontaktat under flera månader men det kändes bra och så spännande.

Min sommar har varit helt galen. Förstår inte hur jag kunnat lappa ihop allt så snyggt. Jag hoppade emellan 5 jobb (!!!), 4 bröllop, en resa till Grekland och förberedelser inför det stora äventyret. Men här är iallafall lite bilder från konfirmationslägret i Norrbyskär där jag var nattledare.

Kreta-resan var som det alltid är så välbehövlig och underbar. Åkte en vecka innan min familj för att hänga med min bästis, vi åkte till Chania med hennes vänner. Annars var det familje-häng, strand-häng och restaurang-häng. Som vanligt.

Sen var det en hel massa superfina bröllop, salsa-dansande och jobb. Andreas och Sara kom och hälsade på mig i Umeå och vi hade så oerhört fina dagar tillsammans. Och så försökte jag träffa alla vänner och umgås mycket med familjen innan jag reste iväg till Bolivia.

Och så var jag äntligen där. Bolivia. Detta oerhört spännande och vackra land. Precis det jag behövde, komma bort från rutiner och tråkig vardag. Allt var så spännande och ovant. Trivdes gott i värmen och det var annorlunda att plötsligt bo med fem andra svenskar som man inte kände sen innan, som är så olik en själv och som man är så beroende av. Min nu alldeles självklara Bolivia-familj. Vi gick på marknader, firade nyfunna vänner som fyllde år, bjöd hem vänner på fika och bordsspel.

Såklart uppstår det väldigt många svåra situationer och frustrationer när man bor så långt bort från allt man känner till. Men i Bolivia har jag alltid trivts. Spanskan var verkligen en frustration. Att inte kunna uttrycka sig, inte ens förstå vad människor säger under en sån lång tid kan ju göra en knäpp! Men annars så blev vi bjudna till ett bolivianskt bröllop, mycket spännande. Vi har gått upp för Kristus-statyn (2000 steg!), haft 25-års jubileum i kyrkan, haft två skorpioner i vår lägenhet och bland det bästa är vår handledare Isabel. Vilken kvinna! Utan henne hade vi aldrig klarat oss här. Hon har utöver hennes stora hjärta ett stort intresse för hantverk och hon har lärt mig så mycket! Har lagt ner tid och massa glädje i kreativiteten.

Vi har haft hembesök två gånger i veckan då vi besöker fattiga familjer och samtalar med dem. Och så har vi haft festligheter hemma hos oss. Vi planerade och hade "retiron", lite som en utflykt för barnen i Fanica. Och så har jag saknat mina vänner och min familj långt bort i Sverige.

Vi åkte till Chapare med ungdomarna i kyrkan, ett miniläger. Det var så häftigt att se djungeln, vi fick se dop och oerhört vackra vyer.

Sen blev det höstlov och tre till i mitt team och jag packade våra väskor och reste till Peru! Där turistade vi och njöt av mat som bestod av annat än friterad kyckling och pommes. SÅ SKÖNT! Det var obeskrivligt skönt att bara få turista och inte ha så mycket ansvar. Vi var i en supermysig stad, Cusco, och så åkte vi till Aguas Calientes för att sedan åka till huvudmålet för resan. Machu Picchu. Verkligen värt all möda. Så fantastiskt!!

Veckan tog slut snabbt och så var det dags att åka mot huvudstaden Lima. Där hade vi kursveckor, där alla team i Sydamerika träffades för att ha lektioner. Men vi hann ju med massa fikastunder, bada i Stilla havet och se Lima. Det var bra veckor. Men jag längtade tillbaka till fina Bolivia.

Jag fick äntligen mitt paket från Sverige bestoende av massa lakrits, så fint. Och botade hemlängtan med bad i lyxhotell. Firade Rebecca med ägg på huvudet på bolivianskt sätt. Vi åkte till ett till "retiron", utflykt med fanica-barnen. Hjälpte till i söndagsskolan i kyrkan. Och förberedde julkortsmallar för fanica.

Innan jul gjorde vi vår stora projekt, att dela ut mat till 120 familjer som behövde det. Väldigt mycket jobb men så mycket glädje. Att få göra något konkret för någon annan måste ju vara bland det bästa.

Avslutade året med en oförglömig resa till Buenos Aires. Vi åkte med buss (2 dagar!!!!) precis när jullovet började och bodde hos en så gästvänlig och hjälpsam familj. De verkligen brydde sig om oss som om vi vore deras egen familj. Vi upptäckte vackra Buenos Aires och turistade vid stranden i Pinamar. Så så så skönt. Och så viktigt att få komma bort ett tag och vara ledig.

Alltså detta år. Sån stor kontrast på våren och på hösten. Förra året hoppades jag på små äventyr för våren och stora för hösten, åka till en ny stad och arbeta socialt. Ja, det har jag minnsann uppnått. Att det skulle bli Bolivia hade jag aldrig kunnat tro. Jag är verkligen tacksam för 2015, det har varit ett bra år.

För 2016 hoppas jag att jag ännu mer hittar min plats här, blir bättre på spanska och fler äventyr. Och så till hösten att jag får rota mig i en stad, kanske en utbildning. Jag behöver lite trygghet och klarhet för fler än bara ett år framåt.

Gott nytt år på er!

(Vissa av Bolivia-bilderna är Linneas.)