Matutdelning del 2

Totalt kunde vi hjälpa 120 familjer tack vare alla pengar vi samlade in. Det var verkligen en fantastisk dag med så mycket glädje och tacksamhet!

Matutdelning del 1

Såhär såg den första matudelningen ut. Det var så mycket glädje!! Tänk hur mycket man kan göra när man hjälps åt! Det är så gott att få ge. Och så var det så roligt att få se andra delar av Sacaba. Tycker så mycket om Bolivia!

julkort och söndagsskola

Det har varit hektiska veckor nu i slutet. Vi startade in en insamling för att köpa matkassar för familjer i Bolivia och vi fick in ca 17000kr (!!!) Så det har varit många inhandlingar och mycket planering för att få ihop denna stora matutdelning. Jag fick för mig att göra julkort till familjerna och satte igång med det! Och så en gång var jag med på söndagsskolan i kyrkan.

thanksgiving, pepparkaksbakning och födelsedagsfirande

Ja, lite såhär spenderar vi våra dagar. Väldigt bra tillvaro!

Machu Picchu del 2

Efter vi klättrat upp för Waynapicchu så skulle vi klättra ner igen. Vilket var mindre fysiskt jobbigt men såå läskigt. På vissa ställen var det oerhört brant! Efter vi kommit ner åt vi en välförtjänt lunch och sen bara njöt vi av utsikten. Att vi tagit oss hela vägen dit! Machu Picchu alltså, vilken upplevelse!

Machu Picchu del 1

Dagen efter vi kom fram till Aguas Calientes åkte vi med en buss väldigt tidigt på morgonen upp till Machu Picchu. Vid 7 började vår vandring upp för berget "Waynapicchu". Det var väldigt molnigt på morgonen och vi såg inte så mycket mer än moln. Det var väldigt jobbigt att gå upp för berget. Att klättra på över 2000möh känns definitivt! Men det var verkligen värt det. Utsikten var helt otrolig och molnen försvann precis lagom till att vi kom upp. Tänk ändå hur inkaindianerna formade staden som en fågel, vilket jobb!

Aguas Calientes

Efter en tre-timmars lång tågresan kom vi fram till Aguas Calientes. En liten liten stad som var så oerhört mysig! De livnär sig verkligen på turismen, staden bestod i princip endast av en stor marknad och många mysiga fik och restauranger. Och omgiven av så vacker natur!

Tågresa till Aguas Calientes

Och så tidigt en morgon åkte vi tåg från Cusco till Aguas Calientes. Det var en bra resa med mycket fin utsikt (men jag var glad att jag hade tagit åksjuketablett).

Cusco

Vi kom hem från Chapare på en måndag och tisdagen därpå flög vi till Cusco, Peru. Vi hade nämligen höstlov den veckan och passade på att resa runt lite. Cusco är en sån mysig stad och det var så roligt att turista lite och bara vara ledig. Vi gick på marknader, museum och åt god mat!

Chapare del 2

Bland det bästa med Chapare tyckte jag var att få se så mycket grönt, så mycket natur! Innan vi skulle åka hem så var det två personer som skulle döpa sig. När vi kom till floden där de skulle döpas så var det redan dop på gång. När de var klara stannade de härliga quechua-indianerna kvar och sjöng lovsång medan våra ungdomar döptes. Tänk så härligt att vi alla är syskon! Under hemresan var jag så trött att jag sov i princip hela bussfärden. Vaknade dock ibland och häpnades av den oehört vackra vyn. Mitt bland molnen!

Chapare del 1

För några veckor sedan åkte vi med kyrkans ungdomar till ett läger i Chapare. Kl 23 (boloviansk planering...) började vi vår fyra-timmars bussresa. Kom fram vid kl 3 och hann sova tre timmar innan vi skulle upp igen. Vi svenskar var minst sagt slitna dagen efter.. Chapare är väldigt olik Cochabamba, det ligger i regnskogen och är väldigt fuktigt. Vanligtvis är det upp till 40 grader, alla hade varnat oss om hur varmt det brukar vara där. Och så var det regningt och rätt kyligt hela lägret! (Kanske lika bra, synd bara att jag hade mest packat ner svala kläder..) Tyvärr hindrade vädret oss från vissa aktiviteter. Men det var ändå härliga dagar med undervisning, spännande mat (soppa med fiskhuvud i), lekar, många ovanliga djur och en tripp till djungeln där vi även badade i en flod!