Tågluff del 7 - Rom

Vi spenderade, i vanlig ordning en och en halv dag i stekheta Rom. Full fart var det och vi hann se de största turistattraktionerna. Spanska Trappan, kastade ett mynt i Fontana di Trevi och önskade oss något, åt glass i Piazza Navona, var i Peterskyrkan, Vatikanstaten, Colosseum och en sväng förbi Piazza Venezia också. I ärlighetens namn, jag förstår inte hur vi hann med allt detta!! Värmen var i princip omöjlig och våra ben när vi skulle gå och lägga oss (i ett rätt skumt hostel), var trötta. Väldigt väldigt trötta. När jag ser tillbaka på bilder av Rom önskar jag att jag hade njutit lite extra av allt, för vackert och mäktigt var det sannerligen! Men med ett så tajt schema och kokande värme kan det vara svårt att ta in allt. Vi längtade mycket efter att få sola och bada.

Tågluff del 6 - Florece

I Florece stannade vi också en och en halv dag. Vi bodde på det mest fantastiska hostel/bed & breakfast, efter att ha trängst i småsmå rum kom vi till ett stort rum med AC, litet kylskåp och även en balkong. Drömskt! När vi kom fram på kvällen firade vi med att gå ut och äta italiensk pasta i en fin restaurang i närheten. Dagen efter gick vi runt i vackra Florence. Vill verkligen åka tillbaka någon gång. En stad med mycket konst, kultur och tjusiga smycken. Värmen var dock nästintill outhärdlig när vi gick runt med våra kånken bland det enorma folkhavet och ville hinna med så mycket som möjligt. Vi bestämde oss för att vi skulle äta glass åtminstone en gång per dag. Gelaton var ofta dagens höjdpunkt. På eftermiddagen tog vi tåget till Pisa för att se tornet som faktiskt lutade märkbart!

Tågluff del 5 - Innsbruck

Vi var less på storstäder och ville till en mindre stad och se Alperna, så vi åkte till Innsbruck (i Österrike, ni kan ju tänka er vilka utsikter vi hade från tåget). Vi stannade där en och en halv dag. Intensivt är ordet. Innsbruck var verkligen en favorit av alla platser vi besökte, såå vackert med alla berg! Och i staden verkade alla så glada och husen var färgglada och så olika varandra. En dag åkte vi till en annan stad, i närheten, för att testa på forsränning. Vilken upplevelse! Forsränningen är tvåa på det roligaste under tågluffen (efter Disney Land). Åhh, det var så häftigt, spännande, läskigt, vi hade så kul och fick världens adrenalinkick! Enormt roligt var det, och att vi hade Alperna som utsikt gjorde allt ännu bättre. Taggad instruktör hade vi också.

(Ja. Det var länge sedan jag skrev här, men kursen jag går på universitetet är mer tidskrävande än förväntat.)

Tågluff del 5 - Wien

I Wien stannade vi två nätter. En av dagarna besökte vi museum, jag hade längtat efter att få se min favoritkontnär, Gustav Klimts, tavlor. För mig blev det en stor höjdpunkt på resan! Det var så vackert, jag blev alldeles inspirerad och lyrisk. Vi tittade också på Hundertwassers originell arkitektur och Viktoria var lycklig över det. Vilken inspiration! Den andra dagen skulle vi shoppa på stan, tyvärr var det söndag och allt var stängt. Vi hängde på fik istället, besökte en kyrka och lyssnade på en grymt bra gatusångare som även spelade harpa.